jan
24

Effect van SUN Noodhulp

Effect SUN-noodhulp wetenschappelijk aangetoond

Effect SUN-noodhulp wetenschappelijk aangetoond

SUN-noodhulp is een effectieve en (kosten)efficiënte manier om mensen in urgente nood te ondersteunen. De giften en renteloze leningen verstrekt door de 35 noodhulpbureaus in ruim 100 gemeenten in Nederland verzachten, stabiliseren of doorbreken de situaties van mensen met financiële problemen als zij nergens anders meer terecht kunnen. Bovendien geeft de noodhulp hen het gevoel van waardigheid en zelfvertrouwen terug. Dit is de uitkomst van een onderzoek uitgevoerd door de Vrije Universiteit Amsterdam in opdracht van Stichting Urgente Noden (SUN) Nederland. Het onderzoek is te downloaden via www.sunnederland.nl/onderzoekbetekenissunnoodhulp.

Vanwege haar 110-jarig bestaan heeft SUN Nederland voor het eerst wetenschappelijk onderzoek laten verrichten naar de betekenis van de geboden ondersteuning door (SUN-)noodhulpbureaus. Het onderzoek heeft onomstotelijk vastgesteld dat de giften en renteloze leningen zowel voor ontvangers van noodhulp, gemeenten, donateurs als hulp- en dienstverleners ruimte biedt in hun denken en handelen, waardoor zij nieuw perspectief ervaren. Mensen met urgente noden geven aan hoe groot de betekenis van de geboden noodhulp voor hen is. De noodhulp neemt stress en schrijnende situaties bij hen weg en biedt perspectief. Hoe schrijnend de situatie van mensen met urgente noden kan zijn bewijst het verhaal van eén van de geïnterviewden die vertelt hoe een gift haar van zelfdoding heeft weerhouden. Het verstrekken van een gift of renteloze lening versterkt ook het vertrouwen van een persoon met financiële problemen in zijn hulp- of dienstverlener. Het bevordert het hulpverleningstraject en biedt zo de hulp-. of dienstverlener een waardevolle extra mogelijkheden. Voor vermogensfondsen en corporate foundations en andere donateurs betekent samenwerking met SUN Nederland een kans om hun middelen op een kosteneffectieve manier in te zetten voor een groot maatschappelijk effect. De SUN-noodhulpbureaus zijn ook waardevolle partners voor gemeenten. Zij besparen maatschappelijke kosten, hebben een doorverwijsfunctie naar bestaande voorzieningen en voorzien gemeenten van informatie waardoor beleidsmakers structurele knelpunten in hun armoedebeleid vroegtijdig signaleren en kunnen aanpakken.

Nathalie Boerebach, directeur van SUN Nederland over het onderzoek: "Wij vinden dat het kunnen terugvallen op noodhulp niet van toeval afhankelijk mag zijn en streven daarom naar een landelijk dekkend netwerk van noodhulp. Gevoelsmatig en uit verhalen wisten we wel dat SUN-noodhulp veel kan betekenen voor alle betrokkenen, maar door dit onderzoek is het effect van noodhulp voor het eerst wetenschappelijk vast komen te staan en daarmee geobjectiveerd." Boerebach vertelt verder: "wat wij ook een interessante uitkomst vinden is dat mensen het niet alleen moeilijk vinden om voor hun financiële problemen uit te komen, maar ook om vervolgens een gift aan te nemen zonder dat hier een tegenprestatie tegenover staat. Voor een bepaalde categorie ontvangers lijkt daarom een renteloze lening beter te werken. Daaruit spreekt voor hen meer gelijkwaardigheid. Als maatschappij hebben we daar nog een wereld te winnen met elkaar: werken aan een land waarin het hebben van financiële problemen bespreekbaar is en niet leidt tot schaamte en/of een gevoel van minderwaardigheid. Vanuit SUN Nederland is bestaanswaardigheid dan ook een belangrijk thema. We hopen dat dit onderzoek kan bijdragen aan meer bewustwording en beter beleid voor alle mensen in Nederland die dat zo hard nodig hebben!"

Ondanks alle voorzieningen die Nederland rijk is, hebben sommige mensen toch urgente financiële problemen. Als er geen andere voorzieningen meer voor hen zijn waar zij een beroep op kunnen doen, dan kunnen zij via een hulp- of dienstverlener een aanvraag indienen bij een SUN-noodhulpbureau. Deze noodhulpbureaus geven in Nederland duizenden huishoudens per jaar ondersteuning door middel van een gift of renteloze lening. De ondersteuning kan voor de meest uiteenlopende doeleinden bedoeld zijn, zoals woninginrichting, medische kosten, vervoer, kleding, een opleiding, leefgeld of heraansluiting van gas, water en licht. SUN-noodhulpbureaus voorkomen op deze manier veel persoonlijk leed, onnodige escalatie en maatschappelijke kosten én verbeteren kwaliteit van leven omdat een gift werkt als vangnet of springplank voor mensen met urgente noden.
 

Enkele citaten uit het rapport van mensen die een gift of lening van SUN ontvingen:

Op de vraag "wat was er gebeurd als SUN de traumatherapie niet had toegekend?", antwoordt Karin met tranen in haar ogen “dan had ik hier niet meer gezeten.”

“Dat je weet dat je nog maar één schuldeiser hebt. Dat brengt ontspanning, minder stress, een geluksgevoel. Dat je denkt "hé ik kan het dus wel, ik heb niet helemaal gefaald".

"Eerst gaf ik mijn leven gewoon echt een dikke drie of twee zelfs. Zag ik het ook niet meer zitten. Ik heb nooit zelfmoordpogingen gedaan, maar er wel aan gedacht. Nu ik van die stress af ben, ben ik weer bezig met iets voor de toekomst, zodat je weer wat kan bereiken, zodat je weer verder kan kijken”.

“Als er iets misging, dan was het net alsof er een bom ontplofte. Zo’n heel klein dingetje, dat je echt denkt waarom zou je hier zo boos om worden of om gaan huilen. En dat is er nu zonder financiële zorgen niet: als er nu iets is, of het lukt niet, is het één ding wat niet lukt en het is niet een hele toren die omvalt.”

“Ik wilde de steun bij SUN eerst eigenlijk helemaal niet aanvragen, want ik vond het heel lastig om zelf me wat te gunnen. Een ander heeft het harder nodig dan ik. Dus zijn mijn hulpverlener en ik best wel lang bezig geweest om toch aan te vragen. Ik had natuurlijk liever geen gift ontvangen, ik had het liever zelf gedaan. Het blijft moeilijk om iets aan te nemen, om iets te krijgen, want dat geeft toch wel het gevoel dat je iets verschuldigd bent of zo."

“Wat SUN-noodhulp voor mij heeft gedaan: ik krijg meer zelfvertrouwen, dat ik het verdien om goede dingen te hebben, ik verdien een beter leven en niet altijd tweedehands, niet altijd kapotte dingen. Het zorgt ervoor dat iemand mij ziet als mens en dat ik mijzelf zie als mens”.

“Sparen voor een wasmachine, koelkast of een gasfornuis, de normale huishoudelijke dingen, dat zit er niet in. Wij hebben daar gewoon niet de ontzettend grote inkomsten naar. Via SUN ontvingen we vorig jaar een gasfornuis en een koelkast. Vooral met mijn gasfornuis was het echt onveilig koken. Van de koelkast waren alle rubbers stuk en die sloot niet goed meer. Dus werd er dan, ondanks dat je al weinig boodschappengeld had, ook veel weggegooid, want ja, de koelkast functioneerde niet goed.”

“De wc-bril bij ons was toen stuk en mijn man heeft het geplakt met pleisters. Het was echt gevaarlijk toen. Als mijn kinderen naar de wc gingen was ik bang. Echt waar, ik was echt zenuw­achtig, maar nu geen probleem, dus nu ook een beetje goed voor ons. Veilig.”

“Als je een tweedekanswoning krijgt, dan moet je netjes je huur betalen, je gedragen en aan bepaalde afspraken voldoen om die woning op je naam te krijgen. Op een gegeven moment ben ik werkloos geworden en ben ik een beroep gaan doen op de WW. Het UWV heeft mij eigenlijk drie maanden laten hangen zonder te betalen. Het SUN-noodhulpbureau heeft mij geholpen om mijn huur te betalen, anders had ik problemen gehad met mijn woning. Dan was ik weer op het pad gegaan waar ik vandaan kom. De basisstart voor iedereen is puur je woning, want daar heb je rust en vanuit die woning kan je verder naar de volgende stap in je leven.”

“Nu zie ik wel weer wat licht aan het einde van de tunnel. Ik probeer eigenlijk weer alles wat er was achter me te laten en nu echt van de woning af langzaam op te bouwen. Nieuwe woning, andere spullen, nieuw werk zoeken, nieuwe mensen om me heen leren kennen. En stapje voor stapje gaat het wel de goede kant op.”

“Ik zie nu dat ik ook recht heb er te zijn en ik ben zelfs al aan het solliciteren. Dat is de laatste jaren niet door mijn gedachtegang gegaan, ik was er niet toe in staat.”

“I had debts, I had to move in, I didn’t have anything. My contact person helped me with this information: look we have this company SUN who can help you, and we have to apply for. I was surprised that was so fast. I signed the papers, and I got the money like the same day. I was like okay, is this real? Am I dreaming? For me, to ask for help and money are really embarrassment for myself. But if I really need it, like this time, it’s like really nice. Than the stress is released. Now I can focus on something else. When I got the money from the SUN, I was like okay now I can relax, breathe.”

“Op een gegeven moment zei mijn begeleider: ik heb nog een optie voor jouw schulden eventueel en dat is Stichting Urgente Noden. We melden je gewoon aan en wat kan er misgaan? Ze kunnen nee zeggen dacht ik, maar die nee heb ik toch al zo vaak gehoord in de afgelopen jaren, dus waarom niet nog een keertje. Ik wist niet eens dat Stichting Urgente Noden bestond. Ik wist niet eens dat er überhaupt een stichting was die zegt wij betalen wel jouw schulden af en we veranderen die in een renteloze lening bij ons die je afbetaalt elke maand. Als ik nu mensen kon bereiken die in dezelfde shit zitten, dan zou ik het ze gelijk allemaal vertellen. Dan zou ik ze vertellen dat er oplossingen zijn. Dat je gewoon hulp moet zoeken. Al is het maar beginnen met een begeleider. Die ziet jou elke week, die ziet hoe jij bent, die kan jou beoordelen, die kan zeggen van dit is de eerste stap die we gaan nemen, dat is de volgende stap.”

“Steun is niet iemand gewoon geld geven hè. Steun is ook iemand bijstaan, helpen, wat kan ik voor je doen. En geld is niet alles. Geld is een hulpmiddel. Dat maakt dingen makkelijk.”

“Ik wist niet eens dat SUN bestond en al zou ik dat wel weten dan denk ik als ik niet bij de gemeente terecht kan, dan ken ik bij die mensen ook niet terecht. Toen SUN de aanvraag had goedgekeurd zei ik tegen mijn begeleider ‘oh hemels ben jij en die mensen van SUN ook. Anders had ik niet hier in mijn nieuwe woning gezeten. Dankzij de verhuizing kan ik tot rust komen en mij focussen op mijn traumatherapie. Volgend jaar sta ik er weer beter voor”.
 

dec
16

bereikbaarheid SUN Midden-Limburg

Wij zijn niet bereikbaar van 25 tot 30 december en op 1 januari.

 


 

dec
16

fijne feestdagen

nov
10

Magazine

Stichting Urgente Noden Nederland (SUN Nederland) heeft een minimagazine uitgebracht om SUN-noodhulp extra onder de aandacht te brengen!
Nathalie Boerebach, directeur van Stichting Urgente Noden Nederland (SUN Nederland) schrijft in dit eerste themanummer "Wonen" de indrukwekkende woorden:
"In Nederland leven bijna 1 miljoen mensen in armoede en hebben ruim 700.000 huishoudens problematische schulden. Daarnaast zijn er talloze huishoudens die niet onder deze statistieken vallen, maar toch moeite hebben om rond te komen. Alle cijfers laten zien hoeveel mensen te maken hebben met deze problematiek, maar ze maken niet inzichtelijk hoe schrijnend hun situatie vaak is. Achter de koude getallen zitten persoonlijke verhalen van mensen met urgente noden..."

In ruim 100 gemeenten is inmiddels een SUN-noodhulpbureau, zo ook in  5 Midden-Limburgse Gemeentes (Nederweert, Leudal, Echt-Susteren, Maasgouw en Roerdalen),  Stichting Urgente Noden Midden-Limburg, sinds juni dit jaar actief en in dit minimagazine vertelt Inge Minkenberg over de betekenis van het SUN-noodhulpbureau voor de inwoners van Midden-Limburg met urgente noden.

Al een heel aantal hulpvragen zijn er door Stichting Urgente Noden Midden-Limburg ontvangen en vaak ook toegekend! Bent u een hulp- of dienstverlener van een inwoner van één van de vijf gemeentes en is er sprake van een financiële nood? Kijk dan op de website:

Stichting Urgente Noden Midden-Limburg  of neem voor informatie contact op met de bureaucoördinator, Monique Pols.  Want.. een zonnig perspectief voor iedereen!

sep
25

onderzoek over schuldhulpverlening

https://www.linkedin.com/posts/eijzenbach_schuldhulpverlening-financiaeblehulp-onderzoek-activity-7244266690568491008-Q17t?utm_source=share&utm_medium=member_ios

sep
24

Voorstellen SUN Midden-Limburg

Noodhulp in de praktijk: SUN Midden-Limburg
Niemand heeft iets aan een tijdelijk noodhulpbureau!

"Wij zijn succesvol als SUN Midden-Limburg een eigen positie inneemt in de totale dienstverlening aan mensen met financiële nood. Op die manier kunnen wij mensen die tussen wal en schip (dreigen te) raken binnen onze gemeenten perspectief blijven bieden. Want niemand heeft iets aan een tijdelijk noodhulpbureau. Onze dienstverlening moet structureel zijn." Aan het woord is SUN-voorzitter Gert van der Steen. Bureaucoördinator Monique Pols vult aan: " Mijn kennis van de vijf verschillende gemeenten en mijn netwerk zijn een meerwaarde in dit streven naar het opzetten van blijvende SUN-noodhulp."

 

Voorzien in een behoefte

In maart 2024 is Stichting Urgente Noden Midden-Limburg opgericht voor de vijf Limburgse gemeenten Maasgouw, Echt-Susteren, Roerdalen, Leudal en Nederweert en sinds 3 juni van dit jaar is het SUN-noodhulpbureau operationeel. Toen werd er door vijf wethouders, SUN Nederland en het bestuur van SUN-Midden Limburg een samenwerkingsovereenkomst getekend in het bijzijn van genodigden. Dat gemeentelijk en landelijk armoedebeleid niet 100% dekkend kan zijn, blijkt uit het feit dat in de eerste 2,5 maand van haar bestaan er al veelvuldig een beroep op SUN Midden-Limburg is gedaan. Mensen vallen buiten de boot door persoonlijke omstandigheden, maar ook door hiaten in regelgeving, bezuinigingen en systeemfouten. Hulp- en dienstverleners bellen voor een klankbordgesprek of dienen aanvragen in. Een SUN-noodhulpbureau kan mensen praktisch écht vooruit helpen.
"Een goed voorbeeld daarvan is de aanvraag die wij kregen voor een vrouw die samen met haar jonge dochter moest vluchten vanwege huiselijk geweld. De vrouw was financieel volledig afhankelijk van haar partner", vertelt Monique Pols. "Tijdens haar vlucht had ze geen geld, pinpas of paspoort mee kunnen nemen. Aan ons werd gevraagd of SUN garant wilde staan voor de eigen bijdrage die er betaald moet worden in een “Blijf van Mijn Lijf'-huis. Hier was zeker sprake van een urgente nood en dus heeft SUN Midden-Limburg de aanvraag toegekend".

 

Het mes snijdt aan twee kanten

Hoewel geboren in Brabant, woont Gert van der Steen al meer dan 30 jaar in de provincie Limburg. De reden waarom Gert van der Steen zich heeft aangesloten bij SUN Midden-Limburg heeft zowel met maatschappelijke betrokkenheid als ook een beetje met eigen belang te maken. In zijn werkzame leven was hij backoffice-manager bij de ING en de laatste jaren werkzaam bij Welzijnsorganisatie Synthese in Noord- en Midden-Limburg. "In mijn professionele loopbaan heb ik het geluk gehad mooie dingen te mogen leren, doen en leiden. Nu ik gepensioneerd ben op 66-jarige leeftijd, wil ik graag iets terugdoen voor de gemeenschap. Ik ben als vrijwilliger-bestuurder dan ook betrokken bij vier stichtingen en verenigingen. Maar het mes snijdt aan twee kanten. Mijn inzet biedt mijzelf ook een dagritme, voldoening en contacten. Ook dat telt mee als je je inzet als vrijwilliger."

 

SUN biedt net dat stukje meer

Monique, Coordinator SUN Midden-Limburg, werkt al bijna 20 jaar in het sociale domein. Tot 2022 in het bemoeizorgteam van Midden-Limburg. Sinds 2022 in dienst van het Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg. "Via mijn teammanager hoorde ik van de oprichting van SUN Midden-Limburg en de daarbij behorende vacature voor bureaucoördinator. Ik was al bekend met SUN Weert en heb daar als hulpverlener diverse aanvragen ingediend. Voor mij is deze functie dan ook een mooi verlengstuk van mijn werkzame jaren in de hulpverlening. Ik ervoer dat er vaak net een stukje miste om cliënten dat duwtje te geven, waardoor ze weer verder konden. Dat is nu mijn grootste drijfveer: mensen die dreigen tussen wal en schip te raken weer op weg helpen. De meeste hulp en -dienstverleners ben ik in mijn vorige banen al tegengekomen. Daardoor ken ik vaak degene die de aanvraag indient. Dat maakt dat er wederzijds vertrouwen is en ik de oprechtheid waarmee een aanvraag wordt ingediend goed kan inschatten.

 

Focus op bekendheid, samenwerking en input voor beleid

De eerste prioriteit van SUN Midden-Limburg is het netwerk bereiken en informeren over SUN-noodhulp. Samen presenteren Gert en Monique SUN Midden-Limburg bij de maatschappelijke organisaties in Midden-Limburg. Veel partners hebben ze al gesproken en de agenda staat nog vol met afspraken. "De samenwerking in de keten kan en moet beter", aldus Gert. "Wij willen daar graag aan bijdragen door makkelijk en goed vindbaar en bereikbaar te zijn en blijven. SUN Nederland kan ons daar gelukkig ook bij ondersteunen. Daarnaast zal het komend najaar bestuurlijk in teken staan van het beleidsplan 2025 - 2027. Wij willen meer inzicht verkrijgen in de oorzaken waarom inwoners noodhulp nodig hebben en via deze inzage bijdragen aan verbetering van ieders gemeentebeleid en aan meer eenheid tussen het beleid van de vijf deelnemende gemeenten".

Oproep

Het zou mooi zijn als er meer diversiteit komt binnen het bestuur. Mochten mensen belangstelling hebben om zitting te nemen in het bestuur van SUN Midden-Limburg, dan kunnen zij zich melden via info@sunmidden-limburg.nl.

 

sep
24

Voorzitter Dhr van der Steen en directeur SUN Mevr. Boerebach

sep
24

Voorstellen SUN Midden-Limburg

jun
03

SUN Midden-Limburg van start

Op maandag 3 juni 2024  is SUN Midden-Limburg officieel van start gegaan! Hulpverleners kunnen vanaf nu aanvragen indienen voor noodhulp.